Beskrivelse

Man kan trygt si at Hondas ikoniske Fireblade har utviklet seg til å bli en fantastisk sportsmotorsykkel på 999,9 kubikk . Forandringene kan sies å være store siden modellen ble introdusert i 1992. Dagens entusiaster av sportsmotorsykler er takknemlige for Honda Racing Corporation som har vært sterkt involvert i utviklingen av den helt nye SP-utgaven.

Honda CBR1000RR-R Fireblade SP lener seg tungt på motor- og chassis-teknologi fra den "gatelovlige MotoGP-maskinen", RC213V-S. Den aerodynamiske utformingen er hentet fra MotoGP-sykkelen RC213V og Fireblade SP er helt ny fra scratch – når det gjelder motor, styring og aerodynamikk.

Sprekere, mer kompakt og aggressiv

Med blanke ark og ny rekkefirer har Honda og HRC sine utviklingsingeniører laget en kraftigere motor for Honda CBR1000RR-R Fireblade SP. Den deler boring, slaglengde og en rekke elementer med RC213V. Utførelsen er dessuten ultrakompakt. Det er gjort en rekke nye tiltak er gjort for å oppnå en rå ytelse kombinert med pålitelighet og stabilitet. Motoren leverer nå en toppytelse på 217  hestekrefter ved 14 500 rpm. Maksimalt dreiemoment er 113 Nm ved 12 500 rpm.

Det velkjente Throttle By Wire-systemet er videreutviklet for raskere respons og forbedret kjørefølelse for deg som sjåfør. Med tre ulike kjørenivåer kan du velge hvordan motorsykkelen skal oppføre seg. Det er dessuten mulig å skreddersy innstillingene for Power, Engine og Wheelie control.

Torque Control (HSTC)

Honda Selectable Torque Control (HSTC) er på plass med 9 nivåer (kan også deaktiveres). Teknologien er optimalisert for Fireblade SP og legger nå til slip rate control. For effektive race-starter er CBR1000RR-R Fireblade SP utstyrt med Start Mode. Titan-basert eksosanlegg er utviklet i samarbeid med Akrapovic.

Motorsykkel med Quickshifter og ny støtdemping

Med ny ramme og svingarm er Fireblade SP mer nøyaktig å styre i høye hastigheter, den gir  forbedret stabilitet under akselerasjon og innbremsing, samt bedre grepfølelse foran og bak.

Akselavstanden er nå 1 455 mm med styrevinkel på 24 grader og forsprang på 102 mm (fra 1 405 mm, 23 grader/96 mm) for bedre stabilitet. Den kjøreklare vekten er 201 kilo. Svingarmen er hentet fra RC213V-S og er 30,5 mm lenger, men veier det samme som tidligere.

Honda CBR1000RR-R Fireblade SP har Quickshifter montert som standard. Denne er optimalisert for ytelse og pålitelighet på racingbanen. Honda CBR1000RR-R Fireblade SP er dessuten utstyrt med andre generasjon av det semiaktive dempersystemet Öhlins Electronic Control (S-EC). Öhlins NPX-gaffelen gir mer kontroll og forbedret absorbering av ujevnheter ved racinghastigheter. Öhlins Objective Based Tuning interface (OBTi) byr nå på økt grad av finjustering foran og bak.

Fullproppet av innovativ teknologi

En seksakset IMU (Inertial Measurement Unit) gir en mer nøyaktig 3D-beregning av motorsykkelen under kjøring, samt leverer data til alle de elektroniske systemene. Den kontrollerer også den nye styredemperen som har tre ulike nivåer.

Nye firestemplede Brembo Stylema-bremsekalipere er radialmonterte. De griper om 10 mm større bremseskiver (330 mm) som har en tykkelse på 5 mm for en effektiv varmeavledning. Nye Fireblade SP har fått to bremsenivåer. SPORT fokuserer på høy bremseytelse ved veikjøring, mens TRACK håndterer bremsing fra mye høyere banehastigheter.

Det er montert en fem tommers TFT-basert fargeskjerm med høy oppløsning. Den kan tilpasses til å vise nøyaktig den informasjonen føreren vil se. De ulike kjøresystemene kan enkelt betjenes via en fireveis bryter på venstre side.

Heftige racingvinger

I tillegg til ny motor og ny ramme, har CBR1000RR-R SP en ny aggressiv fremtoning. Det er imidlertid ikke primært for utseendets skyld, men for den totale ytelsen, begrense hjulløft under akselerasjon og forbedre bremsestabiliteten. Det er blant annet montert vinger som effektivt genererer samme downforce som RC213V MotoGP-maskinen. Nøkkelfri tenning er også nytt for Fireblade SP.











No items found.