På slutten av 80-tallet ble verden først kjent med Honda CRF1100L Africa Twin. Det skulle ta mange år før modellen ble relansert, men i 2016 fikk entusiaster rundt om i verden omsider en oppgradert versjon. Hele 87.000 eksemplarer er solgt siden relanseringen.

Honda CRF1100L Africa Twin kan sies å være både legenden og eventyreren i markedet. Men hva skjer når klassikeren får skarpere offroad-egenskaper, lettere chassis og forbedret førerposisjon for både sittende og stående kjøring?

For deg som entusiast betyr dette at du har en sykkel hvor motoren leverer mer kraft, samtidig som den oppfyller EURO5-kravene. I tillegg kan du være trygg på at du takler alt slags terreng med Honda CRF1100L Africa Twin. Er du klar for å kjenne på en ekte rallymaskin?

Vi i Motor Teknikk tror du vil la deg imponere når du ser nærmere på Honda CRF1100L Africa Twin!

Høyere toppytelse og dreiemoment

Med 102 hestekrefter og et dreiemoment på 105 Newtonmeter til disposisjon, gir den 1084 kubikk store parallel twin-motoren potente ressurser opp gjennom hele registeret. Motoren til CRF1100L Africa Twin leverer nå syv prosent høyere toppytelse og seks prosent mer i maksimalt dreiemoment.

En variabel Exhaust Control Valve (ECV), ikke ulik den vi ellers finner i CBR1000RR Fireblade, gir økt ytelse og effektivitet ettersom den åpner ved høyere turtall og gir hyggelige eksostoner ved lavere turtall.

Vanvittig teknologi

På Honda CRF1100L Africa Twin får du oversikt over sykkelens omfattende systemer via en 6,5 tommers stor touch-basert TFT-skjerm i farger. De ulike kjøremodusene kan enkelt velges øverst i venstre hjørne på skjermen. Instrumenteringen kan også tilpasses til å vise ulike nivåer av informasjon, og skjermen er enkel i bruk – også når man bruker hansker. Her er det nå støtte for Apple CarPlay® og Bluetooth-tilkoblinger. En praktisk USB-port er plassert ved instrumenteringen.

Som om ikke det var nok, vil du i kjernen av Africa Twin finne en seks-akset IMU (Inertial Measurement Unit) som kontrollerer syv nivåer av antispinn, men også tre nivåer av Wheelie Control (kan deaktiveres), sving-ABS (med offroad-modus), Rear Lift Control og DCT-hellingsdeteksjon.

Cruise control er montert som standard for å øke komforten ved langkjøring

En sykkel for alle typer underlag

Honda CRF1100L Africa Twin gir deg muligheten til å velge mellom ulike kjøremoduser som tilpasser motorsykkelen til underlaget. Nå er OFF-ROAD på plass som eget kjøremodus. Her er offroad-tilpasset sving-ABS aktiv (kan deaktiveres på bakbremsen). Ellers kan man velge kjøremodusene URBAN, TOUR og GRAVEL. Disse gir deg en optimal kjøreopplevelse og et bredt bruksområde. I tillegg finnes det to USER-nivåer som kan skreddersys til dine preferanser.

Ny dobbel LED-frontlykt er plassert høyere enn tidligere og DRL-kjørelys justerer seg automatisk etter lysforholdene.

Africa Twin kommer enten med en 6-trinns manuell girkasse eller en automatisk DCT-girkasse. DCT-utgaven kan opereres manuelt i MT-modus ved å skifte gir fra brytere på styret. D-modus er optimalisert for by og motorvei, mens S gir deg tre nivåer av mer sportslig kjøring. Ved å aktivere G-modus via TFT-skjermen blir motorsykkelen mer fintfølende for tilgjengelig grep og motorkontroll ved å skåne clutchen ved girskift.

Ordene aggressiv og kompakt oppsummerer Honda CRF1100L Africa Twins nye rallystil på en utmerket måte. For å bli en enda bedre offroadmaskin, har vindskjermen nå blitt kortere enn tidligere. Dermed er det enklere å skanne veien eller stien foran deg med øynene.

Høyreist og lettere sykkel

Bakkeklaringen er som tidligere på 250 mm, og salhøyden på 850 eller 870 mm. Som tilbehør kan man velge lavere sal (825-845 mm) eller høyere sal (875-895mm). Styret er nå 22,5 mm høyere for å gi en mer oppreist kjøreposisjon. Salen har blitt smalere for å gjøre det enklere å nå ned til bakken.

Motorsykkelens kjøreklare vekt er redusert med 5 kilo. Støtdemperne fra Showa har gjennomgått interne justeringer for å gi bedre ytelse på og utenfor veien. Rammen er også oppdatert, og en mer robust svingarm i CRF450R-stil gir bedre kjørefølelse og grep for bakdekket.

Så. Hvor vil du dra? Hva vil du gjøre? spørsmålet er ikke hvor langt din nye Africa Twin vil gå, men hvor langt du er villig til å ta den.

Rikelig med tilbehør CRF1100L Africa Twin

Utvalget av Honda Genuine Accessories for Africa Twin er utvidet med bagasjeløsninger som inkluderer en 42 liters toppboks, samt sidekofferter i aluminium pluss en 58 liter stor toppboks og sidekofferter i plast. To salhøyder (en lavere 825-845 mm og en høyere 870-895 mm), touring-vindskjerm, radiatorbeskyttelse, motorbeskyttelse, større håndbeskyttere, varmehåndtak og strømuttak.














No items found.