Beskrivelse

Touringkomforten, teknologien og allround-egenskapene til nye CRF1100L Africa Twin Adventure Sports er betydelig forbedret i 2020-utgaven. Vekten er redusert med fem kilo.

Denne nye utgaven deler ramme, motor og kjørestilling med CRF1100L Africa Twin, men er samtidig utstyrt til å være en skikkelig kontinentkryssende langturmaskin både på og utenfor veien. Dette kommer i form av en større tank på 24,8 liter, mer vindskjerming, høydejusterbar vindskjerm, stor motorbeskytter, bagasjeholder og slangeløse dekk. Strømuttak og varmehåndtak er også montert som standard.  

Mer krefter

Med 102 hestekrefter og et dreiemoment på 105 Newtonmeter til disposisjon, gir den 1084 kubikk store parallel twin-motoren potente ressurser opp gjennom hele registeret. Motoren leverer nå syv prosent høyere toppytelse og seks prosent mer i maksimalt dreiemoment. Motoren oppfyller også EURO5-kravene.

En variabel Exhaust Control Valve (ECV), ikke ulik den vi ellers finner i CBR1000RR Fireblade, gir økt ytelse og effektivitet ettersom den åpner ved høyere turtall og gir hyggelige eksostoner ved lavere turtall.

Elektronisk styrt demping

For optimal demping foran og bak, kommer Africa Twin Adventure Sports med Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA™). Systemet kommer med fire nivåer – SOFT, MID, HARD og OFF-ROAD. Det er også en USER-modus for videre finjustering. Man kan dessuten justere forspenningen bak, i fire forskjellige nivåer, når motorsykkelen står stille.

Den helt nye 6,5 tommers TFT-fargeskjermen viser oversikten for Showa EERA™-systemet. I tillegg vises oversikt over motorsykkelens øvrige systemer. Den nye skjermen er enkel i bruk – også når man bruker hansker. Her er det nå støtte for Apple CarPlay® og Bluetooth-tilkoblinger. Man kan koble til og vise navigasjonsapper, og ringe eller motta samtaler via headset. En praktisk USB-port er plassert ved instrumenteringen.

Wheelie Control med tre nivåer er på plass sammen med sving-ABS, Rear Lift Control og DCT-svingdeteksjon.

Komfort og kontroll

Salen er blitt smalere og sitter 50mm lavere enn tidligere. Africa Twin Adventure Sports er dessuten utstyrt med svinglys som automatisk justerer lysfeltet i henhold til hellingsvinkelen. Med sin store bensintank er rekkevidden på over 500 kilometer.

Det er fremdeles syv nivåer av antispinn (HSTC), men hvert nivå er nå optimalisert til å jobbe mer effektivt med sanntidsinformasjon fra IMU. HSTC kan deaktiveres helt.

Du kan velge mellom fire ulike kjøremoduser som tilpasser motorsykkelen til underlaget. OFF-ROAD, URBAN, TOUR og GRAVEL. Disse gir deg en optimal kjøreopplevelse og et bredt bruksområde. I tillegg finnes det to USER-nivåer som kan skreddersys til dine preferanser.

Africa Twin Adventure Sports kommer enten med en 6-trinns manuell girkasse eller en automatisk DCT-girkasse (Dual Clutch Transmission). DCT-utgaven kan opereres manuelt i MT-modus ved å skifte gir fra brytere på styret. D-modus er optimalisert for by og motorvei, mens S gir deg tre nivåer av mer sportslig kjøring. Ved å aktivere G-modus via TFT-skjermen blir motorsykkelen mer fintfølende for tilgjengelig grep og motorkontroll ved å skåne clutchen ved girskift. En ny funksjon for CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT-system er sving-deteksjon. Elektronikken registrerer at motorsykkelen svinger og justerer girprogrammet slik at giringen forløper så naturlig som mulig.

Honda har solgt over 100 000 DCT-utstyrte motorsykler i Europa siden systemet kom som et tilvalg på VFR1200F i 2009.

Tilbehør

Utvalget av Honda Genuine Accessories for Africa Twin Adventure Sports er utvidet med bagasjeløsninger som inkluderer en 42 liters toppboks og sidekofferter i aluminium, pluss en 58 liter stor toppboks og sidekofferter i plast. To salhøyder (en lavere 825-845 mm og en høyere 870-895 mm), skjermforlenger og vindavviser, 4,5 liters tankveske, tankbeskytter, motorbeskytter, LED-baserte tåkelys og hovedstøtte.

No items found.