Våren nærmer seg og dette er synonymt med bare veier og vind i ansiktet. Milde vintre har også gjort det mulig å kjøre motorsykkel en større andel av året enn en kanskje vanligvis ville gjort. Selv om iveren etter å komme seg ut på landeveien er stor, så er det viktig at sikkerheten ivaretas. Synlighet i trafikken, sikkerhetsutstyr og ferdigheter er de viktigste stikkordene. Her kommer derfor en oversikt over hva du bør gå over og sjekke før du setter deg på setet.

Sikkerhetsutstyr

Enhver motorsyklist bør ha et utvalg av sikkerhetsutstyr, for å minimere egen skaderisiko dersom en skulle komme ut for en ulykke.

Hjelm

Hjelm er det eneste lovpålagte sikkerhetsutstyret du som fører eller passasjer må ha. Trygg Trafikk oppgir at en kollisjon i 50 km/t tilsvarer et fall fra 9,7 meters høyde. I et sammenstøt er hjelmen det soleklart viktigste sikkerhetstiltaket du gjør, da denne opptar mye av energien som oppstår. En viktig forhåndsregel er å aldri kjøpe en brukt hjelm. Kjøp ny. Du vet ikke hvordan den er behandlet tidligere eller hvordan den passer ditt hode. Sjekk deretter at hjelmen er ECE-godkjent. Dette kontrollerer du ved å se om E-merket er sydd på innsiden av hjelmen. Velg en hjelm med god komfort. Den må sitte godt på og passe ditt hode. Ta en testtur og prøv hjelmen. Vær sikker på at den sitter godt, har god ventilasjon, holder varmen inne og støy ute. Husk at en hjelm ikke er evigvarende. En hjelm har en holdbarhet på 2-5 år. Sollys, varme, skitt og svette reduserer holdbarheten på både ytter- og innerskall. Vær også oppmerksom på slitasje på fester, reimer og visir.

Vi i Motor Teknikk fører flere hjelmer fra japanske SHOEI. De har lang erfaring med produksjon av hjelmer i ypperste klasse og til alle behov.

  • SHOEI GT-Air II er den den perfekte helhjelmen med ultimat sikkerhet og komfort. Hjelmen har et skall i AIM+ og kompakt størrelse gjennom tre ulike skallstørrelser slik at du finner den som passer deg best. Den har en nyutviklet «førsteposisjon» for visiret som bidrar til forbedret ventilasjon og fjerning av dugg. Ytterlige luftinntak foran og utluftning i spoiler og nakke gjør at hjelmen er svært komfortabel å bruke. 3D-interiøret er uttakbart og vaskbart.
    GT-Air II har et større og bredere QSV-2 solvisir.
    I tillegg er den tilpasset og klargjort for det nye SENA SRL2 kommunikasjonssystemet. Dette gir nærmest integrert kommunikasjon.
  • SHOEI NEOTEC II er en ypperlig åpningshjelm for de fleste forhold og et godt alternativ til dersom du har en hybrid-MC. SHOEIs egenutviklede AIM-skall gir svært god støtdemping og stivhet, samtidig som det opprettholder lav vekt. Total beskyttelse gjennom EPS-elementer ulike steder i hjelmen.
    Ekstrem komfort gjennom fantastisk ventilasjon. Ny design gir meget god luftgjennomstrømning, samt at ventilene er enkle å operere når en kjører med hansker. NEOTEC II er svært støydempende og med QSV-1 solvisir – perfekt for lange turer på landeveien.
    Hjelmen er klargjort for det nye SENA SRL/SRL2-kommunikasjonssystemet.

Øvrig utstyr

Som med mye annet får en det en betaler for. Det anbefales ikke å være gjerrig på dette. Du vet aldri når kan få bruk for egenskapene til utstyret ditt. Det kan redde liv.

  • En kjøredress i god kvalitet er en klok investering. De finnes i ulike materialer, men generelt kan en si at skinn fortsatt er det beste valget. Kjøredresser, jakker og bukser i tekstil og kevlar er også gode alternativer. Finn dine behov og spør om hjelp hos en forhandler dersom du er i tvil.
  • En motorsyklist uten ryggbeskytter er en ekstra utsatt motorsyklist. En ryggbeskytter er støtdempende og fordeler kraft over et større område ved et sammenstøt. Disse er laget av hardplast og/eller kevlar og festes ved hjelp av seler og belte. Husk å være nøye med størrelsen og at den sitter helt inntil ryggen.
  • For å beskytte ekstremitetene er gode hansker og støvler essensielt. Mange skader i velt oppstår enten ved at en tar seg for med hendene eller at føttene kommer i klem mellom motorsykkel og bakke. Pass på at størrelsen er riktig og passformen god. Både hansker og støvler bør være av solid skinn eller lær. Hansken kan gjerne ha forsterkning i håndflaten, mens støvlene bør være så solide som mulig med stivere partier over fotblad, tær, hæl og legg.

Synlighet

Du som MC-fører har mindre synlighet på veien enn mange andre trafikanter. I tillegg er du mindre beskyttet dersom uhellet skulle være ute. For å redusere risikoen for ulykker, så er det svært viktig at du gjør deg så synlig som mulig. Bruk en gul vest og/eller en hjelm i sterke farger. Vær spesielt oppmerksom i ulike veikryss og feltskifte, det ikke er gitt at andre trafikanter har observert deg.

Ferdigheter

God kompetanse og høyt ferdighetsnivå er viktig. Enten du er ny eller erfaren fører som skal ut på årets første tur, så skader det aldri å terpe på kunnskap og ferdigheter. Bruk god tid for å bli «varm i trøya» dersom det er en stund siden sist.

God tur – Hilsen Motor Teknikk